Over de vrijheid van een grizzlybeer

Over het probleem van de vrije wil hebben talloze wijsgeren zich het hoofd gebroken. Nieuwe inzichten uit de brain science wakkerden de discussie over vrijheid en determinisme opnieuw aan.

Oswald Wiener (*1935) was lid van de Wiener Gruppe, een van de radicaalste naoorlogse avant-gardebewegingen, en publiceerde in 1969 die verbesserung von mitteleuropa, roman. Hij gaf les aan de kunstacademie in Düsseldorf en bestudeert introspectief het functioneren van het bewustzijn (Schriften zur Erkenntnistheorie, 1996). Zijn Literarische Aufsätze, in 1998 verschenen bij Löcker Verlag, Wenen, bevatten een uitzonderlijk geconcentreerd essay over wat je je onder vrijheid moet voorstellen. Het werd door Erik de Smedt vertaald als Over de vrijheid van een grizzlybeer.

Wiener bestookt de lezer met een spervuur van vragen. ‘Ben ik vrij als andere modelwerelden gedwongen zijn af te zien van ingrepen in mijn gedrag? Word ik almaar vrijer naarmate mijn voorstellingen de voorstellingen die anderen van mij hebben superieurder omvatten? Is vrijheid het spel van mijn kans om adequatere voorstellingen te verkrijgen dan zij? Wat is: adequaat?’

De vrijheid die de schrijver zich veroorlooft en het denkvermogen van de ongebonden onderzoeker slaan vonken die in de lezer blijven nazinderen. Over de vrijheid van een grizzlybeer is een gebalde, gespierde highbrow en hifitekst van een grrrootmeester.

Erik de Smedt

  • Oplage: 75 genummerde exemplaren
  • Jaar: 2004
  • Prijs: 15 euro (exclusief verzending)

Geef een reactie

