Leeswolf: recensie over Yin

In Leeswolf van mei 2010 verscheen een recensie over Rozen en jeuk.

Hierbij de (bijna volledige) tekst:

Ook zonder grootse festivals neemt de belangstelling voor kunst uit het huidige China toe. Bij film en beeldende kunst is de culturele drempel vrij gemakkelijk te overwinnen, voor literatuur ligt dat moeilijker. Een boek als Spiegel van de klassieke Chinese poëzie van W.L. Idema vindt nog steeds een vrij grote schare lezers. Hedendaagse literatuur wordt slechts sporadisch vertaald, en vaak bij kleine uitgeverijen. Een roemrijke uitzondering was het tijdschrift Het trage vuur, dat helaas is opgehouden te verschijnen.

Bij uitgeverij Zegwerk verscheen een ruime keuze van twintig gedichten uit het werk van Yin Lichuan (geb. 1973), van wie eerder de roman Fucker in het Nederlands is vertaald (Vassalucci, 2004). Yin maakt deel uit van het dichterscollectief Het Onderlijf dat actief is op het internet en een gelijknamig tijdschrift uitgeeft. Ondanks de provocerende naam, schrijven de leden van het collectief niet alleen maar over seks, al hebben sommige leden een wilde reputatie. De titel Rozen en jeuk wijst als in een oxymoron op het samenbrengen van elementen die meestal netjes gescheiden worden gehouden: de idealistische en romantische verwachtingen en gevoelens die mensen over relaties koesteren tegenover de ontluisterende en laag-bij-de-grondse realiteit van alledag. Yin lijkt behoorlijk pessimistisch over relaties, ook over de families die eruit voortkomen. Ontrouw, vervreemding, materiële ellende, botheid en schijnheiligheid – onderwerpen waar veel poëzie, hoe ‘modern’ ze zich ook voordoet, graag een wijde boog om maakt – worden in haar gedichten scherp gefocust. Yins stijl is overwegend parlando, spreektaal die past bij de veelal alledaagse onderwerpen. Wie hierbij aan onze nieuw-realistische poëzie denkt, beseft meteen hoe halfzacht en escapistisch die laatste meestal gebleven is. Alleen al de titels en beginregels wijzen op grote verschillen: ‘Welke oude vrouw wil je later worden’ (“haar borsten zijn al lang door niemand gestreeld / het haar van deze vrouw valt met handenvol uit”), ‘Vloek’ (“ik heb echt geen bewondering / voor mensen die de winter doorkomen op een voorraad kool”) , ‘Flirten’ (“ik wil zo graag, ah, op je schoot zitten, want ik wil zo graag, ah / flirten met een getrouwde man”). De gedreven zegging, de oprechtheid en af en toe een scheut humor maken dat Yins poëzie niet in louter provocerend cynisme of sensationeel effectbejag blijft steken. Er gaat een lucide helderheid van uit – zuurstofrijke lucht als bij de opklaring na een onweer. De bevrijdende overtuigingskracht van iemand die ook de ongemakkelijke waarheid durft te zeggen. Dat deze poëzie, die leest alsof ze oorspronkelijk in het Nederlands is geschreven, extra indringend overkomt, is te danken aan de prachtige vormgeving van dit boekwerk: groot formaat, tweekleurendruk met de tekst in het zwart, de titels en de Chinese paginanummers in het rood. Daarbij komen een stevige letter, een bladspiegel met gulle witruimte, een kaft en schutbladen die spelen met het in de oorspronkelijke cultuur vigerende geel en rood, westerse hoofdletters en Chinese karakters. Qua taal, inhoud en vormgeving is Rozen en jeuk culturele kruisbestuiving op haar best.

Erik de Smedt

Lied van de jeugd

Wang houdt van Yuli