Interval

 

 

 

 

 

 

 

kaftioanidblog

Jan H. Mysjkin

AANZETTEN TOT EEN ROMAN

Over Doina Ioanid

‘Voor mij is het prozagedicht de meest geschikte uitdrukkingsvorm. Binnen die vorm kan ik een verhaal vertellen, over mij, over anderen, zowel intimi als gewoonweg anonieme mensen, want elk mens is zoiets als een levenskroniek. Een eenvoudig verhaal, argeloos vorm gegeven, kan heel goed de poëzie van de wereld waarin we leven betrappen.’

Aan het woord is Doina Ioanid, op 24 december 1968 geboren te Boekarest. Ze is de auteur van vijf bundels die zonder uitzondering bestaan uit prozagedichten, die gaan van een enkele regel tot pakweg vijfentwintig regels. In het interview dat ik zo-even citeerde, noemt ze de poëzie ‘een late liefde. Als kind las ik graag sprookjes, verhalen en avonturenromans. Het liefst las ik Chinese verhalen, waarschijnlijk vanwege de fascinerende mengeling van het alledaagse en het fabelachtige.’ Die mengeling vindt men terug in haar eigen werk, met dat verschil dat het fabelachtige is verschoven naar veeleer beklemmende droombeelden.

Haar leertijd maakte ze in de jaren negentig door binnen de literaire kring ‘Litere’ rond Mircea Cărtărescu aan de universiteit van Boekarest, waar ze Franse taal- en letterkunde studeerde. De teksten die uit het cenakel voortkwamen, werden opgenomen in de collectieve bundel Ferestre (Vensters, 1998), naast andere debuterende kringgenoten als Marius Ianuş, Ioana Nicolaie en Cecilia Ştefănescu, die allen naam maakten als vertegenwoordigers van de ‘generatie 2000’. Zelf wenst ze niet in enige generatie te worden ingelijfd – ‘als ik iets te zeggen heb, doe ik dat wel voor eigen rekening,’ merkt ze op. Het klinkt als een echo op het vers van Osip Mandelstam: ‘Nee, ik ben nooit iemands tijdgenoot geweest.’

En toch, haar eerste bundel, Het juffertje van marsepein (Uitg. Douane, Rotterdam, 2011), verscheen nu juist in 2000. Sindsdien volgden vier bundels: Het is de tijd om oorbellen te dragen (2001), Het boek van de buiken en de eenzaamheid (2003), Overgangsgedichten (2005) en Ritmen om de vrouwtjesegel te temmen (2010).

Elke bundel lijkt een hoofdstuk uit een roman in uitvoering. In de vijf bundels komen namelijk een aantal steeds terugkerende personages voor – ‘intimi’ zoals haar grootouders, haar moeder of haar zus Mary – die het oeuvre een opmerkelijke coherentie verlenen. Bovendien komt in alle bundels het syntagma ‘de vrouw van x jaar’ voor, waarbij Doina Ioanid als in een dagboek haar verschillende levensfasen vastlegt. Die autobiografische gegevens raken verweven met surreëel aandoende beelden uit de ‘alledaagse onwerkelijkheid’ (een term die ik ontleen aan Max Blecher, auteur van de klassiek geworden roman Avonturen in de alledaagse onwerkelijkheid). De prozagedichten van Doina Ioanid ontlenen hun kracht aan de samenspanning van alledaagse en onwerkelijke notities, of veeleer: de schok van surreële of irreële beelden tegen een droog realistische achtergrond. Het zijn abrupt gemonteerde clips over de strijd tegen de leugen van alledag, de door familie en samenleving opgedrongen illusies, het opstuwen van beklemmende droombeelden – met nu en dan, gelukkig maar, een moment van verlichting.

Zegwerk publiceert de cyclus ‘Interval’ uit de Overgangsgedichten.

Vertaald uit het Roemeens door Jan H. Mysjkin.

Oplage: 30 exemplaren

Prijs: 20 euro

Verzending inclusief:

voor België: 23 euro

voor Nederland: 27 euro

IBAN BE03 0001 6365 7184

BIC BP0TBEB1

Zegwerk vzw, Reigerstraat 3, BE-9000 Gent

Bestellen per e-mail: grafijn@scarlet.be

Jan H. Mysjkin ontving voor zijn vertalingen uit het Roemeens de Prijs voor Vertalingen van het Festival International Poesis.

Onlangs werd ook de De Elly Jaffé Prijs, een driejaarlijkse oeuvreprijs voor literaire vertalingen uit het Frans, toegekend aan Jan H. Mysjkin voor de eerste integrale vertaling in het Nederlands van De graaf van Montecristo van Alexandre Dumas.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s